Corona update: het terrein wordt vanaf 11 mei opengesteld voor vrije training, klik hier voor de voorwaarden.

Contributie

Mailing

Hier kun je je aan- of afmelden bij de mailing lijst BBT (OTR). De mailings worden voornamelijk gebruikt om evenementen aan te kondigen.

MC The Wheelie is oorspronkelijk op 1 april 1979 opgericht als Off The Road en Trial club voor Rotterdam en omstreken "Motorclub MC The Wheelie".

De vereniging heeft als doel o.a. het in clubverband beoefenen van de behendigheidssporten Trial en Off The Road, waarbij snelheid niet van belang is maar motorbeheersing centraal staat. De volledige doelstelling en omschrijving van de vereniging liggen vast in de statuten. Zoals veel verenigingen kent ook MC The Wheelie een huishoudelijk reglement.

De vereniging kan beschikken over een klein terrein in het Rotterdamse havengebied, het terrein is speciaal ingericht om op behendigheid te trainen en deze te vergroten. Omdat het terrein zo klein is en we slechts gedoogd worden door het Havenbedrijf zijn er terreinregels opgesteld die door iedereen gerespecteerd moeten worden.

Het verenigingsjaar loopt van 1/1 tot en met 31/12, neem om lid te worden contact op met het secretariaat via het desbetreffende contactformulier. Alle tarieven zijn in te zien via de knop "Tarieven" in het menu Algemeen.

Motoren dienen in technisch goede staat te zijn en te voldoen aan eventuele wetgeving. Dit laatste geldt met name voor de Off The Road, dergelijke motoren zijn verplicht op kenteken te staan en moeten voldoen aan daaraan verbonden eisen als verlichting en goedgekeurde geluiddemping.

Iedere rijder dient in het bezit van een licentie te zijn, hiermee ben je WA verzekerd (tegen schade aan derden, dus niet-deelnemers!) en ook tegen kosten van persoonlijke ongevallen. Niet gedekt is dus de schade aan je motor of uitrusting e.d.! Via de club kan een zogenaamde Districtslicentie aangeschaft worden (opbrengst gaat naar de KNMV), Off The Road rijders kunnen ook rechtstreeks bij de KNMV een Off Road licentie aanschaffen die ook geldig is bij onder de vlag van de KNMV georganiseerde evenementen her en der in het land. In beide gevallen regelt de KNMV de verzekering.

Hopelijk is je belangstelling gewekt, voor eventuele vragen kan gebruikt gemaakt worden van de diverse contactformulieren, te vinden in de menu's Algemeen, Trial en Off the Road.

Het feit dat je op deze pagina terecht bent gekomen wil zeggen dat je óf al wat van trial af weet óf toch minimaal bent geïnteresseerd in trialrijden. Een korte uitleg wat trial rijden zo'n beetje inhoudt.

Trial rijden wil eigenlijk zeggen: Het overwinnen van natuurlijke of kunstmatige obstakels met de motorfiets.

Daarbij valt te denken aan een simpel zandheuveltje tot aan dikke omgevallen boomstammen en in kunstmatige vorm van een spoorwegbielsje tot een auto overdwars pakken. Dat laatste klinkt voor de onbekenden in de sport misschien ongelooflijk, maar ik kan u verzekeren dat dat zeker voor de wat geoefender rijders, geen enkel probleem is. Toch lijkt het ons verstandiger om wat rustiger te beginnen, en ons terreintje in de Europoort te Rotterdam biedt daar dan ook alle gelegenheid toe.

Op ons terreintje liggen vele natuurlijke "non-stops" als kleine en grote heuvels en kuilen, boomstammen etc. Ook gebouwde obstakels als trappen en haakse opstappen zijn ruimschoots aanwezig om de kunsten van het trialrijden op te leren en uit te breiden. Zowel de beginnende als de gevorderde rijder zal hier zeker aan zijn of haar trekken komen.

Zo'n 10 x per jaar worden er clubwedstrijden gehouden om de krachten op gezellige en sportieve wijze met elkaar te meten. Deze wedstrijden resulteren uiteindelijk in een clubkampioenschap. Daarnaast worden er nog een aantal regio georiënteerde wedstrijden gereden.

In die wedstrijden worden de "non-stops" uitgezet met lint, wat dan een kort parcourtje vormt over de verschillende obstakels. Het is hierbij zaak om dit parcourtje te rijden zonder je voeten aan de grond te zetten. Voor elke voet of andere vorm van steun krijg je strafpunten, zo ook voor het kapotrijden van het lint. De volledige regels beslaan een hele pagina, dus die laat ik hier achterwege.

Kom een keer rijden en dan brengen we je zo nodig verder op de hoogte van alle regels en regeltjes.

Het feit dat je op deze pagina bent terecht gekomen wil zeggen dat je óf al wat van off road rijden af weet óf toch minimaal bent geïnteresseerd in off road rijden.

Daarom een korte uitleg wat off road rijden zo’n beetje inhoudt, of op z'n minst hoe wij het zien.

Off road rijden wil eigenlijk zeggen: Wandelen door de natuur met behulp van de motorfiets.

Doordat we ons zo af en toe in die natuur begeven, willen we beslist niet met crossers vergeleken worden. Onze off road motoren hebben dan ook goedgekeurde uitlaten, banden, verlichting, claxon etc. Herrieschoppers proberen we dan ook zo veel mogelijk uit ons midden te weren.

Waar kun je nu in Nederland nog de natuur in met een motorfiets, vraag je je misschien af? Wel, op genoeg plaatsen, er zijn georganiseerde ritten én daar zorgen vele motorclubs (meestal in het oosten van het land) voor in samenwerking met de KNMV. Van september t/m maart worden er al snel zo’n 15 off the road ritten georganiseerd. Om mee te kunnen rijden dien je wel een off road licentie te bezitten of een dag licentie te kopen. Voor verdere informatie hierover verwijzen we gaarne naar de KNMV. Ook leden van MC the Wheelie rijden deze ritten regelmatig en zijn er tot op heden altijd enthousiast over.

Nu het off road rijden bij MC the Wheelie.
Dat ligt op een heel ander niveau dan de snelle ritten over tientallen kilometers (rondjes van 50 km zijn geen uitzondering) in het land. Op ons beschikbare terreintje in de Europoort kun je geen “rit” uitzetten want daar is het simpelweg te klein voor, ook wordt het in combinatie met onze trial afdeling gebruikt . Bij MC the Wheelie zoeken we het dan ook in “behendigheid”. Misschien niet zo spectaculair als een off road of enduro rit maar je leert wel met een motor omgaan!!!
We rijden bijvoorbeeld aangepaste trial non-stops en nog een aantal proeven waar de echt behendige rijder aan het langste eind zal trekken.

Alle proeven worden gereden, met maar één rijder tegelijk in de proef, zodat ongelukken op alle manieren worden vermeden. Behalve dat we daar een hekel aan hebben is het ook nog eens zo dat sommige rijders op maandag weer met die motor naar hun werk gaan, dus is heel houden ook belangrijk.

Dit alles verklaart ook gelijk de naam die we aan deze tak van sport hebben gegeven: Big Bike Trial.

Geloof me, off road rijden bij MC the Wheelie lijkt niet spectaculair, maar is wel sportief en zeer gezellig en draagt bij tot een goede motorbeheersing. We nodigen je dan ook graag uit om eens mee te komen rijden.

Algemeen

MC The Wheelie is oorspronkelijk op 1 april 1979 opgericht als Off The Road en Trial club voor Rotterdam en omstreken "Motorclub MC The Wheel...

Trial

Het feit dat je op deze pagina terecht bent gekomen wil zeggen dat je óf al wat van trial af weet óf toch minimaal bent geïnteresseerd in trialrijden...

Big Bike Trial

Het feit dat je op deze pagina bent terecht gekomen wil zeggen dat je óf al wat van off road rijden af weet óf toch minimaal bent geïnteresseerd in off road...

De website van MC the Wheelie gebruikt cookies en scripts van Google om het gebruik van de site geanonimiseerd te analyseren, zodat we functionaliteit en effectiviteit kunnen aanpassen.